Rondreis Scandinavie met de camper in 2017

Restje dag 25, 26 en 27

Bij ons vertrek om een uur of twee, hebben we de eigenaars doorgegeven dat we toch nog een derde nacht aan ons verblijf toevoegen. Eerst nog even naar Seaby, een klein gezellig plaatsje. Een glasarts galerie is een van de te bezoeken locaties. De winkels in Denemarken hebben een gewoonte op alles op kleur bij elkaar te zetten. Dat vind je in Blokker-achtige winkels terug bij de koektrommels die keurig op kleur in de stelling staan. Dit was ook het geval bij de galerie. Alle verschillende vormen waren keurig in alle moderne kleuren vervaardigd en in elke hoek werd een kleur getoond. We hebben nog even in de haven gelopen en terug in het centrum hebben we op een terras op een plein een heerlijk kopje koffie gedronken.

De terugweg ging via een route langs de kust, die veel aantrekkelijker was dan de heenweg. Toen werden we namelijk naar de snelweg geleid ver van de kust. Bij aankomst op de camping hebben we nog even een bezoekje gehad van de hond van de camping. Hij weet ons inmiddels ook te vinden en wordt natuurlijk ook verwend door ons. Ook deze campingeigenaar snapt niet waarom Ilsa steeds bij ons langs komt. We hebben helaas geen voer voor de kippetjes die elke dag voor eieren zorgen.

We hebben besloten om de volgende dag ergens voor Hamburg te overnachten en het morgenvroeg rustig aan te doen en nog even uit te slapen. Robert wordt echter al voor achten wakker van de zonnestralen en gaan lekker voor de camper de Leeuwarder Courant lezen. Laura slaapt nog wat uit. Het weer in de regio Hamburg zal aan het eind van de dag verslechteren, dus dat is niet zo gunstig. We vertrekken rond half twaalf naar het zuiden met de bedoeling om nog een bezoekje aan Aarhus te brengen. De camping begint leeg te lopen. Als wij vertrekken zijn er nog twee tenten en een caravan.

Als we nog 50 km verwijderd zijn van Aarhus, begint het zachtjes te regenen. Eerst gaan de ruitenwissers op de interval, geleidelijk worden de tussenpozen steeds korter, totdat ze continue staan te zwiepen. Het bezoek aan Aarhus wordt verschoven naar een volgende vakantie. Nadat de grens is gepasseerd, kijken we hoe laat we thuis zouden zijn. De Tomtom geeft aan dat het rond half acht zal zijn. Het weer verbeterd niet veel, getuige onderstaande foto.

We nemen de beslissing om toch maar door te rijden naar Leeuwarden, niet wetende dat er veel vertraging rond Hamburg is. Om een uur of zeven stoppen we vlak voor Bremen voor een snitzel met gebakken aardappeltjes. Het smaakt uitstekend en de vertragingen zijn gelukkig verdwenen als we weer verder rijden. De verwachte aankomsttijd loopt steeds verder op. Op zich ook logisch, want op dit traject zijn er geen snelheidslimieten en wij rijden rond de 100 km/uur. Uiteindelijk komen we rond half elf aan bij ons huis. De camper kunnen we niet kwijt op de parkeervakken, want de buren hebben niet gerekend op onze komst. We zetten hem dus maar voor huis in de wetenschap dat de buren morgen niet met hun auto weg kunnen.

De volgende morgen horen we een buurman druk manouvreren met zijn Mercedes, maar het lukt hem inderdaad niet. Hij zet zich helemaal vast als ik in slaapshirt naar buiten ben gesneld. Ik zet de camper een stuk naar achteren en hij kan gelukkig naar zijn werk. Zodra de andere buren ook naar het werk zijn, kunnen de camper over drie vakken voor huis neerzetten om hem schoon te maken. 's Middags 'beveiligen' we de plak door onze drie containers op de vakken te zetten als Robert de watertanks en toilet gaat legen bij de jachthaven. Daar is een keurige camperverzorgingsplaats van Leeuwarden. Bij de Mazzelshop worden nieuwe levelers gehaald. Deze oprijhulpen zijn dusdanig beschadigd dat we het niet kunnen maken om ze in deze staat terug te geven aan de verhuurders.

Om vijf uur is de camper schoon en staat klaar om morgen naar Emmen te worden gebracht. Deze Detleffs 5901 is ons uitstekend bevallen. Genoeg bergruimte voor alles wat mee moest. Een sterke 150 pk motor die vlot opschakelen mogelijk maakt.