Rondreis Scandinavie met de camper in 2017

De tweede en derde dag in Denemarken

Het begint allemaal zijn plekje te vinden in de camper. Zo zijn de oplaadsnoertjes niet meer opgeborgen in een grote tas, waarbij het elke keer weer zoeken naar de juiste is. Ze hangen nu op de juiste plaats: klaar voor gebruik. Het smalle bed is gelukkig breed genoeg. Soms stoot je een arm tegen de wand, maar het went wel. Alles werkt in de camper naar tevredenheid, dus geen zorgen.

Zondagochtend rustig aan gedaan en vooral uitgerust. 's Middags een rondje over de camping (erg netjes en verzorgd met nieuw sanitair) gemaakt en daarna door gelopen naar de zee. Het is prachtig weer (ca. 22 gr en zon) en we lopen door de graanvelden. Het strand vinden we niet, want het blijkt een laag dijkje te zijn dat grenst aan het water. Het is vier uur als we terug zijn, klaar voor de voetbalwedstrijd van de dames. Er is ons aangeboden om de wedstrijd tegen de Denen in de kantine te zien, maar op de laptop kunnen we gelukkig een Deense zender vinden die het ook uitzendt.

We slaan de warme maaltijd over en kiezen voor wat brood met kip-kerrie en tonijnsalade. Om tien uur gaat het licht uit om om 8 uur weer wakker te worden van de zon die door de dakluiken schijnt. Na een verfrissende douche hebben we buiten het ontbijt genuttigd. Rond tien uur vertrekken we richting het eiland Romo dat vanaf de camping te zien is. Dit eiland is te bereiken via een "kleine Afsluitdijk". Het is het Noordelijkste deel van de waddenkust die start in Den Helder. Het eiland doet ons denken aan Vlieland. Dezelfde dennebomen en heide. In het dorp aangekomen halen we de fietsen van het rek en fietsen naar de haven. Hier is niet veel te beleven en keren om richting het strand. Een leuke fietstocht met harde wind tegen. Die wind is, sinds we Denemarken zijn ingereden, niet gaan liggen. Bij de duinovergang besluiten we om te keren, want de zee is te ver. In het dorp aangekomen pakken we de camper en rijden terug. Hieronder is het filmpje vanuit de camper te zien.

We rijden nog wat rond en besluiten terug naar het vaste land te gaan om dan Noordwaarts te rijden. Ribe blijkt het oudste plaatsje te zijn van Denemarken. Het is gesticht rond 710. We parkeren de camper op een parkeerplaats en lopen naar het centrum. Leuke winkeltjes zijn aanwezig in zeer oude pandjes. Bij de haven nemen we koffie op een terras in de zon. Een uurtje later vertrekken we weer. We hebben een aantal camperplaatsen uitgezocht, maar als Laura op de NKC-app kijkt dan vindt ze een kleine boerencamping in de buurt. We besluiten daar aan te steken en het blijkt een leuke camping te zijn. We komen bij de receptie en we moeten even wachten op de eigenaar. We krijgen van hem een plekje achteraan aangewezen. De receptie was tevens het keukentje van het cafe. De plaatjes met taartpunten lokken ons aan en we nemen op het terrasje een kop koffie met gebak.

Als we later de camper aangesloten hebben op het elektrisch en de mattem hebben ontdaan van wat zand dan begint het te zachtjes te regenen. Wat een mazzel. Op het menu staat kip-siam. Het smaakt ons prima.